Islamic Widget

Blog ini masih dalam pembinaan.Harap maaf dengan kesulitan yang dihadapi.

Monday, April 18, 2011

Gempa Bumi Dari Perspektif Islam

Peristiwa gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun baru-baru ini yang mengorbankan ribuan nyawa manusia, telah mengingatkan kita kepada kekuasaan Allah SWT sebagai pencipta dan pentadbir alam ini.Tiada satu pun makhluk di bumi ini selain dari manusia,jin dan syaitan yang berani mengengkari perintah Allah Azza Wa Jalla.Apabila mendengar seruan كن    maka  فيكون  lah kesudahannya.






Walau pun pada dasarnya banyak kajian dan teori yang telah dikemukakan bagi membongkar kerakusan gempa bumi dan tsunami ini terutamanya dari segi saintifik, namun kesudahannya tetap membawa kepada teori-teori dan persoalan-persoalan yang tiada bukti dan tiada jawapannya.
.
Ketika manusia sibuk berwacana,berdiskusi dan berseminar bagi mencari sesuatu tindakan yang lebih konkrit bagi menangani fenomena ini, mereka akhirnya dihampakan lagi dengan kejadian-kejadian bencana alam yang silih berganti tanpa mengenal lelah dan erti puas.Buatlah apa sahaja yang dirasakan perlu, binalah apa sahaja yang dirasakan kuat atau ciptalah apa sahaja yang dikatakan hebat tapi kamu mesti yakin bahawa Allah SWT tetap penentu bagi segala-galanya kerana Dia maha berkuasa.

Firman Allah SWT yang bermaksud : Maka apakah penduduk negeri-negeri itu merasa aman dari kedatangan siksaan kami kepada mereka di malam hari di waktu mereka sedang tidur?Atau apakah penduduk negeri-negeri itu merasa aman dari kedatangan siksaan kami kepada mereka di waktu matahari sepenggalahan naik ketika mereka sedang bermain?Maka apakah mereka merasa aman dari azab Allah (yang tidak terduga-duga)? tiada yang merasa aman dan azab Allah kecuali orang-orang yang merugi.

Bukan sahaja bersilih ganti kejadiannya di alaf ini, bahkan sebenarnya ia telah lama terjadi sejak zaman Anbiya’ sebelum kerasulan nabi Muhammad SAW. Kadang-kadang kerana faktor semulajadi, kadang-kadang kerana kerakusan tangan-tangan manusia dan kadang-kadang hukuman dari Allah SWT kepada hamba-hambanya yang sombong dan engkar dengan perintah dan larangannya.

Allah adalah Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui dalam segala hal yang Dia kehendaki dan Dia adalah Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui dalam semua yang perkara yang diperintah mahu pun dilarang. Dia mencipta segala sesuatu yang Dia kehendaki, untuk menakut-nakutkan hamba-Nya dan mengingatkan mereka tentang kewajipan mereka dan tugasan mereka kepada-Nya, dan memberi amaran kepada mereka terhadap menyekutukan sesuatu dalam ibadah kepadanya, yang melawan perintah-Nya dan melakukan apa yang telah dilarang.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan apa saja musibah yang menimpa kamu Maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).

Allah SWT juga berfirman : "Dan Kami tidak mengutus tanda kecuali untuk memberi amaran" [17:59 Al-Isra ']

"Kami akan menunjukkan kepada mereka ayat-ayat Kami di alam semesta, dan dalam diri mereka sendiri, sampai menjadi nyata kepada mereka bahawa ini (Al-Quran) adalah kebenaran. Apakah tidak cukup dalam hal kepada Tuhanmu bahawa Dia adalah saksi atas segala sesuatu "[Fussilat 41:53

]" Katakanlah: "Dia memiliki kekuatan untuk menghantar penyeksaan kepada kamu dari atas atau dari bawah kaki kamu, atau untuk memasukkan kamu dalam golongan yang saling bertentangan, dan membuat kamu merasai kekerasan antara satu sama lain '". [Al-An'aam 6:65]

Begitulah Islam telah memberikan jawapan kepada setiap persoalan yang dikemukan sama ada dengan menarik perhatian kita kepada wahyu Allah SWT atau melalui hadis dari manusia yang paling sempurna diciptakan, Nabi kita Muhammad SAW.

Sebagai contoh: Peristiwa yang menimpa kaum nabi Salleh “Jadi mereka sembelih unta betina itu-, dan mereka mencemuh perintah Tuhan mereka, dan mereka berkata: "Wahai Salleh! Bawakan kepada kami peringatan kamu jika engkau memang dari mereka yang dihantar (oleh Allah). Maka mereka dibinasakan oleh gempa bumi, dan pada paginya mereka binasa di tempat tinggal mereka. Dan Salleh berpaling daripada mereka dan berkata: "Wahai kaumku! Aku menyampaikan mesej Tuhan kamu dan memberi kamu nasihat yang baik, namun kamu mengasihi bukan penasihat yang baik”. Maka mereka dibinasakan oleh gempa bumi dan jadilah mereka rebah tersungkur di tempat tinggal mereka.

Manakala mereka yang menafikan Nabi Syuaib menjadi seolah-olah mereka belum pernah mendiami tempat tersebut.” Mereka yang menafikan Nabi Syuaib, merekalah yang tewas”.

Demikian pula apa yang kita dapat hayati daripada hadis Rasulullah SAW di mana nabi SAW pernah berkata, "Ya Allah! Berikan keberkatanmu kepada kami di Syam! Ya Allah! Berikan keberkatanmu kepada kami di Yaman "Mereka yang lain berkata,". Dan juga kepada kami di Najd. "Dia berkata"Ya Allah! Berikan keberkatanmu kepada kami di Syam! Ya Allah! Berikan keberkatanmu kepada kami di Yaman "Mereka yang lain berkata," Wahai Rasulullah! Dan juga pada kami di Najd "Saya fikir pada kali yang ketiga nabi berkata,". Ada pun (di Najd) adalah tempat gempa bumi dan penderitaan dan dari situ keluar sisi kepala Setan. [Bukhari]

Nabi (SAW) juga bersabda: Bangsaku ini telah dianugerahkan salah satu rahmat yakni tidak dikenakan hukuman di dunia berikutnya, tetapi mendapat hukuman di dunia ini sama ada melalui ujian dan cubaan, gempa bumi atau dibunuh. [Dawud].

Salah satu perkara yang boleh membantu manusia selamat dan sejahtera adalah jika pihak berkuasa melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar di dalam kelompok masyarakat, memaksa mereka untuk berperilaku dan melaksanakan hukum syariat yang telah diwajibkan  kepada mereka. Allah SWT berfirman 
bermaksud: Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Al-'Allaamah Ibn al-Qayyim (semoga Allah merahmatinya) berkata: "Allah kadang-kadang memberikan izin bumi untuk bernafas, yang ketika gempa bumi besar berlaku, ini akan membuat orang merasa takut, sehingga mereka bertaubat, menyerah dosa, berdoa untuk Allah dan merasa menyesal [bagi dosa mereka]. Ketika telah terjadi gempa bumi, beberapa Salaf berkata: Tuhanmu memberi peringatan kepada kamu. Ketika Madinah dilanda  gempa bumi, 'Umar bin Al-Khattab (semoga Allah meredhaimu) yang ditujukan orang ramai  lalu berkata:. Jika ada gempa lain, saya tidak akan tinggal di sini bersama anda "


Allah SWT adalah satu-satunya yang kami minta untuk mereformasi urusan semua kaum Muslimin dan memberkati mereka dengan pemahaman yang benar tentang Islam dan membantu mereka untuk tabah mematuhi serta segera bertaubat kepada Allah dari segala dosa-dosa mereka.

Kami berdoa kepadanya untuk mereformasi semua orang yang mempunyai kuasa atas urusan kaum muslimin dan untuk menyokong kebenaran dan membasmi segala kepalsuan, dan membantu mereka untuk memerintah rakyat sesuai dengan undang-undang syariat, dan untuk melindungi mereka dan semua kaum muslimin dari kesesatan dan godaan dan tipu daya syaitan  kerana Dia Maha Kuasa untuk melakukan semua itu.

Ingatlah akan datang suatu hari nanti satu gempa bumi yang maha dahsyat sebagai tanda penghujung alam dunia ini dan kita semua akan berpindah ke alam yang kekal abadi untuk diperhitungkan segala amalan semasa di dunia.Firman Allah SWT dalam surah Al- Zalzalah :

Maksudnya :Apabila bumi digoncangkan dengan goncangan (yang dahsyat), Dan bumi Telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandung)nya,Dan manusia bertanya: "Mengapa bumi (menjadi begini)?",Pada hari itu bumi menceritakan beritanya,Karena Sesungguhnya Tuhanmu Telah memerintahkan (yang sedemikian itu) kepadanya.Pada hari itu manusia ke luar dari kuburnya dalam keadaan bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka.Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.

p/s : Nantikan entry Tafsir Surah Al Zalzalah


1 comment: